بک اند سئو

[breadcrumb]

فهرست عناوین
جدیدترین مقالات
خدمات بک اند سئو

محتوای پیلار (Pillar Content) چیست؟

امروز که با هم صحبت می کنیم به صورت متوسط در هر دقیقه 4 میلیون سرچ توسط کاربران در داخل گوگل در حال انجام است. این سرچ ها عمدتا از کلمات کوتاه به سمت کلمات لانگ تیل و در بسیاری از موقع به جمله رسیده است و کاربران بیش از هر زمانی به دنبال یک محتوای خوب و مناسب با کیورد سرچ شده خودشان هستند. در این جا است که محتوای پیلار یا Pillar Content به درد ما می خورد و می توانیم با استفاده از آن، مخاطب را به سمت سایت خودمان بکشانیم و هرچه بیشتر سئوی سایتمان را تقویت کنیم.

یک صفحه محتوای پیلار (pilar page) در واقع پست کاملی است که درباره یک موضوع در سایت شما به صورت کامل و جامع صحبت می کند. این سبک از نوشته در ساال 2017 به دنبا معرفی شد و از آن زمان به عنوان یکی از استراتژی های تولید محتوا قرار گرفته است. اما اینکه محتوای پیلار کانتنت چیست و چگونه می توان آن را ایجاد کرد؛ امروز در بک اند سئو به صورت کامل به آن می پردازیم.

محتوای پیلار (Pillar Content) چیست؟

برخی از موضوعات هستند که برای یک وب سایت از اهمیت بالایی برخوردارند و در حد یکی دو پاراگراف نمی شود آن موضوع و محتوا را جمع و جور کرد و باید به صورت کاملا ویژه و عمیق درباره آن صحبت شود. بنابراین باید یک مطلب مفید، جامع، بلند تهیه کنیم و آن را انتشار دهیم. بنابراین در محتوای پیلار یک موضوع به صورت ویژه و خاص، عمیق و جزئی مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجایی که این نوع محتواها بسیار برای ما اهمیت دارد، آن را به عنوان ستون سایت در نظر می گیریم. محتوای پیلار به این معنا نیست که یک محتوا درباره یک موضوع نوشته شود و دیگر به آن پرداخته نشود، خیر.

بلکه موضوعات مختلف در آن حوزه نوشته می شود و سعی می شود تا با استفاده از لینک سازی و سئو داخلی، این نوشته ها به یکدیگر متصل شوند. در این مدل از محتوا، گوگل فقط یک صفحه را بررسی نمی کند بلکه با توجه به ارتباطی که بین محتواهای مختلف در این زمینه وجود دارد، به یک سایت رتبه می دهد و ورودی را به سمت سایت او می فرستد و در کنار رتبه گرفتن هر کدام از این موضوعات، صفحه اصلی آن، تقویت می شود.

 

محتوای پیلار - بک اند سئو

مثلا همین الان محتوایی که در حال مطاله آن هستید، مربوط به سئو است و هدف آن علاوه بر رفع نیاز کاربر، تقویت کردن صفحه اصلی آن یعنی آموزش سئو است. این در هر حوزه ای می تواند شکل بگیرد و تفاوتی نمی کند شما در چه حوزه ای سایت دارید، مثلا می توانید در حوزه آموزش زبان انگلیسی چنین فعالیتی را انجام دهید و با استفاده از تولید محتوای مسمتر و درست، در قالب پیلار کانتنت، ورودی را به سمت خود آورده و صفحه اصلی مربوط به آن را تقویت کنید.

محتوای پیلار از آنجایی که باید به تمامی قسمت های یک موضوع بپردازد و رتبه گرفتن داخل گوگل برایمان اهمیت زیادی دارد، از محتواهای عادی بلاگ بلندتر است. این محتواها معمولا تعداد کلمات بیشتری در داخل خودشان دارند اما فقط به کلیات موضوع می پردازند و عمق زیادی به مطلب نمی دهند. این در حالی است که محتوای پیلار کلاستر روی یک موضوع عمیق می شود و  دلیل تولید محتوای کلاستر نیز دقیقا همین فوکوس بر روی جزئیات بیشتر یک موضوع است.

مزایای داشتن محتوای پیلار چیست؟

مزایای پیلار کانتنت در بازاریابی محتوا بسیار زیاد است و وقتی یک کاربر وارد سایت شما می شود و با تعداد زیادی محتوای خوشه ای و ستونی درباره موضوعی که سرچ کرده مواجه می شود، با سایت شما درگیر شده و از تعداد صفحات بیشتری نیز بازدید می کند و نام سایت و برند شما را به عنوان سایتی که مرجع این موضوع می باشد، در ذهنش جای می گیرد. بنابراین باز هم در دفعات بعد به سایت شما سر می زند و از مطالب مربوط به آن حوزه بازدید می کند. در کنار این مزایا، به صورت کلی یک سری مزایای دیگری نیز برای محتوای ستوی وجود دارد که در زیر به بررسی آن می پردازیم.

  • بهبود فرآیند سئو و رتبه ها در گوگل

یکی از مهم ترین دلایلی که به تولید محتوای پیلار کانتنت می پردازیم این است که در نتایج گوگل جایگاه خوبی را داشته باشیم و رتبه بگیریم. علاوه بر آن، باید سعی کنید محتوایی بنویسید که کاربر پسند باشد و در کنار آن، گوگل نیز معنا و مفهوم آن را بفهمد. وقتی کاربر وارد سایت شد و با استفاده از لینک سازی های داخلی که انجام داده اید، از یک صفحه به صفحه دیگری متصل شد؛ این سیگنال به گوگل می رسد که این صفحه مفید است و به همین دلیل بر روی تمامی صفحات بهبود رتبه حاصل می شود و فرآیند سئوی شما هرچه بهتر خواهد شد.

  • داشتن نقشه راه برای تولید محتوا

وقتی بخواهید از یک استراتژی محتوای پیلار در سایت خود استفاده کنید، در واقع باید صفحات اصلی وب سایت خود را ایجاد کرده و دقیقا بدانید در چه حوزه ای قرار است رتبه بگیرید. این تا حدود زیادی مسیر تولید محتوا و آینده وب سایت شما را مشخص می کند. حال می توانید یک تقویم تولید محتوای حرفه ای ایجاد کنید و با استفاده از آن، هر روز یا هر چند روز محتوای خود را آپدیت کرده، منتشر کنید و آن ها را بهبود بخشید.

انواع صفحات محتوای پیلار

به صورت کلی نمی توان یک قاعده و قانون مشخص برای صفحه بندی محتواهای خوشه ای مشخص کرد چرا که هر حوزه کاری، با توجه به نوع محتواها، زیاد یا کم بودن موضوعات و … می تواند یک روش منحصر به فرد داشته باشد. اما به صورت کلی این نوع محتواها دارای چند نوع متداول هستند که بر اساس آن می توان محتوا تولید کرد.

  • محتوای 10x، در واقع این محتواها 10 برابر یک محتوای عادی که در بلاگ منشتر می شود ارزش دارد. ممکن است بسیار دیده باشید سایتی یک محتوا را انتشار می دهد و مقداری از آن را می گوید و ادامه آن را به خرید یا دادن اطلاعاتی مانند شماره تماس یا ایمیل منوط می کند. اما در محتوای پیلار هر آنچه که هست درباره یک موضوع به صورت کامل و رایگان انتشار پیدا می کند.
  • ایجاد محتوای لیستی از منابعی که به عنوان منبع یک محتوای عالی و خوب دارند. این محتوا درون یک محتوای لیستی بر اساس پیوندهای داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • محتوایی با محوریت چیستی نیز می تواند یکی دیگر از گزینه های تولید محتوای پیلار باشد. به این صورت که مثلا قیف بازاریابی چیست، یا محتوای تکراری چیست؛ این ها تماما موضوعاتی هستند که با با استفاده از آن ها می توان یک محتوای پیلار عالی ایجاد کرد.

چگونه می توان یک محتوای پیلار کانتنت (Pillar Content) ایجاد کرد؟

برای اینکه بهترین نتیجه را از محتوای پیلار کانتنت بگیرید، باید یک سری عوامل را برای چیدن استراتژی در نظر داشته باشید. اولین فاکتوری که باید به آن دقت داشته باشید، محتوای خوشه ای است چرا که باید در یک جا، ارتباط بین این دو نوع از محتوا برقرار شود. همانطور که بالاتر نیز گفتیم، محتوای پیلار کانتنت برای دادن اطلاعات وسیع و در حد کم است و مانند یک اقیانوس می باشد که فقط یک سانتی متر عمق دارد. باید جوری استراتژی بچینیم که بتوانیم یک جا این دو سبک از محتوا را به یکدیگر متصل کنیم.

اگر شما در تولید محتوا بر اساس خوشه پیش بروید، خود گوگل کاملا متوجه سبک محتواهای شما خواهد شد و متوجه می شود که مثلا شما در حوزه آموزش بیزینس کوچینگ، در حال فعالیت هستید و وقتی کاربر این کلمه یا کلمات مربوط به این حوزه را سرچ می کند، شما برای وی در گوگل به نمایش در می آیید. اما در کنار تمام این عوامل، باید یک سری پارامترها را در تولید محتوای خود رعایت کنید تا محتواهای تولیدی هرچه بهتر باشد.

  • شناخت کافی از مخاطب

قبل از انجام هر کاری، نه تنها فقط محتوا بلکه قبل از شروع هر قسمت از کسب و کارتان باید مشخص کنید بازار هدف شما دقیقا کجاست، مخاطبان شما چه کسانی هستند؟ به دنبال چه چیزی هستند؟ علایق و سیلقه آن ها چگونه است؟ وقتی پاسخ این پرسش ها را بدهیم، هرچه بهتر می توانیم فعالیت خود را آغاز کنیم.

  • کلمه کلیدی مناسب

بسیاری از کسب و کارها هستند که مرتب در حال تولید محتوا هستند اما همیشه از ورودی نداشتن گله و شکایت دارند. این افراد بهتر است یک نگاه درستی به انتخاب کلمه کلیدی داشته باشند. شما باید سعی کنید برای وبلاگ خود از کلماتی استفاده کنید که رقابت بر سر آن ها انقدر زیاد نیست و از طرفی کلمه هایی را انتخاب کنید که دقیقا هدف سرچ کاربر است تا بتوانید از این طریق ورودی بیشتری داشته باشید.

  • پست های قبلی را با یکدیگر ادغام کنید

اگر از قبل پست هایی موجود دارید که عنوان هایتان با موضوعاتی که الان می خواهید بنویسید، یکی هستند می توانید آن ها را در هم ادغام کنید و یک محتوای جامع از آن ها بیرون بکشید.

  • محتوای خود را برای خواندن کاربر بهینه کنید

منظور از بهینه کردن برای کاربر یعنی استفاده از تصاویر، هدهای h2 و h3 که کاربر بتواند هرچه راحت تر ستون محتوایی شما را دنبال کند و از خواندن مطالب شما خسته نشود. این کار باعث خواهد شد تا هرچه بیشتر کاربر به خواندن محتوای شما علاقه داشته باشد و با سایت درگیر شود.

  • موضوعات را به هم مرتبط کنید

یکی از کارهایی که در تولید محتوای پیلار باید انجام دهید، این است که سعی کنید تمامی محتواها را به یکدیگر مرتبط کنید.  مثلا از صفحه اصلی موضوع به تمام ستون ها لینک داخلی بدهید یا از محتوای ستون ها به صفحه اصلی موضوع یا دیگر محتواهای پیلار کانتنت لینک دهید. چنین کاری باعث مرتبط شدن تمامی قسمت ها به یکدیگر شده و هم گوگل به آن توجه بیشتری می کند و هم برای دسترسی کاربر به تمامی موضوعات بسیار مفید است.

کلام پایانی

محتوای پیلار، یکی از مواردی است که یک سایت با انجام آن ها می تواند بسیار راحت تر رتبه های خود را در گوگل ارتقا دهد و از طریق منبع شدن روی یک موضوع مشخص، برندینگ خوبی انجام دهد و افراد برای خواندن مطالب جدید و مفید در یک حوزه، فقط به آن سایت مراجعه کنند. علاوه بر آن، بالای 50 درصد افراد امروزه عبارتی که داخل گوگل سرچ می کنند، بالای 4 کلمه است و از آنجایی که داخل pillar content تعداد بسیار زیادی از کیورد ریسرچ ها قرار دارد، احتمال رتبه گرفتن با آن ها بسیار افزایش می یابد. بنابراین سعی کنید به جای تولید محتوای بی کیفیت و بدون استراتژی از این سبک محتوا کمک زیادی برای افزایش اعتبار سایت خود بگیرید.

5/5 - (2 امتیاز)

در اینستاگرام

ما را دنبال کنید

در توییتر

ما را دنبال کنید

پیمان تنگستانی
پیمان تنگستانی

من پیمان تنگستانی حدود 4 سال بود که در حوزه طراحی سایت فعالیت می کردم اما با گذشت زمان، به حوزه سئو و بهینه سازی سایت بسیار علاقه مند شدم و تقریبا 2 سال است که شبانه روز با سئو زندگی می کنم.